Edukacja i szkolenia BHP

 

Centrum Edukacyjne CIOP-PIB powstało w 1994 roku jako część struktury organizacyjnej Instytutu utworzonej w celu realizowania zadań statutowych związanych z kształceniem w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.  W różnych formach edukacji uczestniczyło ponad ok. 30 tys. osób.

Oferta edukacyjna Centrum jest adresowana do wszystkich osób zainteresowanych problematyką bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy, głównie do pracowników służby bhp, pracodawców, wykładowców i kadry inżynieryjno- technicznej, pracowników akredytowanych laboratoriów i stacji sanitarno-epidemiologicznych, inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy, funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, osób zajmujących się pomiarami parametrów środowiska pracy, pracowników ośrodków szkoleniowych i firm świadczących usługi z zakresu bhp.

 

Z usług Centrum korzysta ponad 1500 zakładów pracy i instytucji. Najliczniejszą grupą słuchaczy są uczestnicy szkoleń specjalistycznych z zakresu zagrożeń środowiska pracy, zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy oraz oceny ryzyka zawodowego.

Liczna grupa osób kończy w Centrum szkolenia okresowe z zakresu bhp. Są to przede wszystkim osoby na stanowiskach kierowniczych, pracownicy służby bhp i pracownicy administracyjno-biurowi.

Do najbardziej prestiżowych form działalności edukacyjnej należą studia podyplomowe. Instytut prowadzi je od 1997 r., a od 2008 r. wspólnie z Wydziałem Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej w formie studiów dwu- i trzysemestralnych. Studia ukończyło dotychczas ok. 70 grup słuchaczy, tj. ok. 2 tys. osób. Na studia zgłasza się coraz więcej ludzi młodych, którzy uznają ten obszar wiedzy za ważny z punktu widzenia własnej aktywności zawodowej.

W celu podtrzymania więzi między absolwentami i absolwentów z Instytutem w 2000 r. zarejestrowano Stowarzyszenie Absolwentów Studiów Podyplomowych CIOP-PIB.
Z udziałem Centrum Edukacyjnego powstało wiele nowoczesnych materiałów edukacyjnych i technik nauczania umożliwiających jakościowe zmiany w systemie edukowania. Opracowano multimedialny zbiór materiałów szkoleniowych z zakresu bhp na potrzeby własnej działalności edukacyjnej oraz dla firm prowadzących szkolenia bhp i służb bhp w przedsiębiorstwach.


Przygotowano nowoczesne multimedialne materiały dla środowiska akademickiego i nauczycieli wszystkich poziomów edukacji szkolnej (szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne), a także do kształcenia ustawicznego.


Nadzór merytoryczny nad pracą Centrum Edukacyjnego sprawuje Rada Programowa, która określa politykę edukacyjną Centrum oraz ocenia jej realizację. W skład Rady wchodzą przedstawiciele nauki i praktyki, w tym partnerzy społeczni w kształtowaniu warunków pracy.

 

Centrum Edukacyjne zajmuje się:

  • przygotowaniem aktualnej oferty edukacyjnej Instytutu,
  • przygotowaniem programów, materiałów edukacyjnych dla słuchaczy i niezbędnych pomocy dla wykładowców,
  • organizacją pracy autorów przygotowujących i nowelizujących materiały edukacyjne,
  • doskonaleniem wiedzy i umiejętności wykładowców,
  • oceną potrzeb rynku edukacyjnego i dostosowaniem propozycji szkoleniowych do jego potrzeb,
  • współdziałaniem z absolwentami studiów podyplomowych i szkoleń.

Formy edukacyjne


Podstawowe formy edukacyjne prowadzone w Centrum Edukacyjnym CIOP-PIB:

  1. Studia podyplomowe
    Od 1997 roku prowadzone są studia pn. „Bezpieczeństwo i ochrona człowieka w środowisku pracy”.
  2. Szkolenia wynikające z rozporządzenia MGiP
    - Szkolenia okresowe dla pracowników służby BHP
    - Szkolenia okresowe dla pracodawców i osób kierujących pracownikami
    - Szkolenia okresowe dla pracowników administracyjno-biurowych
  3. Szkolenia problemowe i specjalistyczne
    Szkolenia związane z problematyką kształtowania bezpiecznego, higienicznego i ergonomicznego środowiska pracy i życia człowieka
  4. Szkolenia na zamówienie
    szkolenia organizowane na indywidualne zamówienie

 

     AKTUALNA OFERTA EDUKACYJNA 

 

Kadra

Programy oferowane przez Centrum Edukacyjne realizuje około 60 wykładowców. Są to pracownicy nauki i specjaliści zatrudnieni w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy oraz pracownicy centralnych instytucji państwowych i współdziałających instytutów naukowych. Wykładowcy uczestniczyli w szkoleniach pedagogicznych związanych z metodyką szkolenia ludzi dorosłych, odbyli szkolenia zagraniczne w ośrodkach edukacyjnych w USA i Szwecji. Wszyscy dysponują wieloletnim doświadczeniem edukacyjnym. Praca wykładowców podlega systematycznej ocenie. Corocznie prowadzone są warsztaty doskonalące ich umiejętności.

 

Baza szkoleniowa i wyposażenie dydaktyczna

Instytut dysponuje salami wykładowymi i do realizacji zajęć praktycznych wyposażonymi w niezbędny sprzęt służący nowoczesnemu realizowaniu procesu szkolenia (w tym rzutniki komputerowych, multimedialne komputery, sprzęt do tłumaczenia symultanicznego). Zajęcia praktyczne odbywają się w laboratoriach akredytowanych przez Polskie Centrum Akredytacji.

Sala wykładowa Laboratorium Zakładu Zagrożeń
Chemicznych, Pyłowych i Biologicznych

Programy i materiały edukacyjne

Centrum Edukacyjne dysponuje programami i pakietami edukacyjnymi dla każdego typu oferowanych szkoleń. Pakiety składają się z materiału źródłowego, poradników dla wykładowcy i słuchacza oraz foliogramów i prezentacji komputerowych. Materiały opracowywało i czuwa nad ich aktualizacją i poszerzaniem o nową wiedzę około 60 autorów.
W pracach na pakietami uczestniczyli eksperci amerykańscy i szwedzcy.

 

Centrum Edukacyjne

Kontakt: 22 623 37 85, krswi@ciop.pl

 
Nauczanie BHP

 

System edukacji narodowej

W krajach Unii Europejskiej wiedza z zakresu bezpieczeństwa, higieny pracy, ergonomii ma swoje znaczące miejsce w standardach programowych szkół i uczelni. W Polsce Kodeks pracy nakłada na Ministra Edukacji Narodowej obowiązek zadbania o obecności problematyki związanej z bezpieczeństwem i higieną pracy w programach nauczania:

art. 2372: "Minister Edukacji Narodowej jest obowiązany zapewnić uwzględnianie problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w programach nauczania w szkołach, po uzgodnieniu zakresu tej problematyki z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej".

 

Treści nauczania dla poszczególnych kierunków studiów określa Rada Główna Szkolnictwa Wyższego uchwalając dla nich minima programowe. Minima programowe są publikowane w Dzienniku Urzędowym MEN.

 

Dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych podstawy nauczania przygotowane przez komisje programowe zatwierdzane są przez Ministra Edukacji Narodowej. W nich znajduje się zapis o obowiązku nauczania tej problematyki.

 

Kadra kierownicza szkół i uczelni, kadra nauczająca, uczniowie i studenci są też obowiązani do odbywania szkoleń wynikających z Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 roku w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (DZ.U. 2004 nr 180 poz. 1860) ze zm.

 
Uregulowania prawne

 

  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach (Dz.U. 2007 nr 128 poz. 897),

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. 1997 nr 109 poz. 704).

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2.11.2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. 2004 nr 246 poz. 2468)
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29.06.2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. 2005 nr 117 poz. 986),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. 2003 nr 6 poz. 69)
 
Kodeks pracy


KODEKS PRACY

DZIAŁ DZIESIĄTY
Bezpieczeństwo i higiena pracy
Rozdział VIII
Szkolenie

Art. 2372. Minister Edukacji Narodowej jest obowiązany zapewnić uwzględnianie problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w programach nauczania w szkołach, po uzgodnieniu zakresu tej problematyki z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej.
Art. 2373. § 1. Nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 2. Pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie.
§ 3. Szkolenia, o których mowa w § 2, odbywają się w czasie pracy i na koszt pracodawcy.
Art. 2374. § 1. Pracodawca jest obowiązany zaznajamiać pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczącymi wykonywanych przez nich prac.
§ 2. Pracodawca jest obowiązany wydawać szczegółowe instrukcje i wskazówki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy.
§ 3. Pracownik jest obowiązany potwierdzić na piśmie zapoznanie się z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

Art. 2375. Minister Pracy i Polityki Socjalnej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, zakres tego szkolenia oraz wymagania dotyczące treści i realizacji programów szkolenia, a także sposób dokumentowania szkolenia.

 
Oświata ustawiczna

Oświata ustawiczna

   Obowiązek szkolenia pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy określa rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. (Dz. U. 2004 nr 180, poz. 1860 z późn. zm.). Za działalność szkoleniową w tym zakresie odpowiedzialni są pracodawcy.

   Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikowi odbycie, odpowiedniego do rodzaju wykonywanej pracy, szkolenia, w tym przekazanie mu informacji i instrukcji dotyczących zajmowanego stanowiska pracy lub wykonywanej pracy.

   Szkolenie może być organizowane i prowadzone przez pracodawców lub, na ich zlecenie, przez jednostki organizacyjne uprawnione do prowadzenia szkoleniowej w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy prowadzone są jako:

  • szkolenie wstępne,
  • szkolenie okresowe.

Szkolenie wstępne jest przeprowadzane w formie instruktażu według programów opracowanych dla poszczególnych grup stanowisk i obejmuje:

  • szkolenie wstępne ogólne (instruktaż ogólny) – dla wszystkich nowo zatrudnionych pracowników, studentów odbywających u pracodawcy praktykę studencką oraz uczniów szkół zawodowych zatrudnionych w celu praktycznej nauki zawodu. Instruktaż ogólny prowadzi pracownik służby bhp lub osoba wykonująca u pracodawcy zadania tej służby albo pracownik wyznaczony przez pracodawcę posiadający zasób wiedzy i umiejętności zapewniające właściwą realizację programu instruktażu.
  • szkolenie wstępne na stanowisku pracy (instruktaż stanowiskowy) przeprowadza się przed dopuszczeniem do wykonywania pracy na określonym stanowisku. Instruktaż stanowiskowy przeprowadza wyznaczona przez pracodawcę osoba kierująca pracownikami lub pracodawca, jeżeli osoby te posiadają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenia zawodowe oraz są przeszkolone w zakresie metod prowadzenia instruktażu stanowiskowego.

Szkolenie okresowe odbywają:

  • osoby będące pracodawcami oraz inne osoby kierujące pracownikami, w szczególności kierownicy, mistrzowie i brygadziści,
  • pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych,
  • pracownicy inżynieryjno-techniczni,
  • pracownicy służby bhp i inne osoby wykonujące zadania tej służby,
  • pracownicy administracyjno-biurowi i inni niewymienieni w pkt. 1-4, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

   Szkolenie okresowe pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych przeprowadza się w formie instruktażu, nie rzadziej niż raz na 3 lata, a na stanowiskach robotniczych, na których występują szczególnie duże zagrożenia dla bezpieczeństwa lub zdrowia pracowników, nie rzadziej niż raz w roku.

   Szkolenie osób wymienionych w pkt. 1 oraz 3-5 powinno być przeprowadzane w formie kursu, seminarium lub samokształcenia kierowanego nie rzadziej niż raz na 5 lat.

   Minister słaściwy do spraw pracy ustalił ramowe programy szkolenia wstępnego i okresowego dla wszystkich grup podlegających obowiązkowi szkolenia.

   Organizatorzy szkoleń zapewniają:

  • programy poszczególnych rodzajów szkolenia opracowane dla określonych grup stanowisk;
  • programy szkolenia instruktorów w zakresie metod prowadzenia instruktażu – w przypadku prowadzenia takiego szkolenia;
  • wykładowców i instruktorów posiadających zasób wiedzy, doświadczenie zawodowe i przygotowanie dydaktyczne zapewniające właściwą realizację programów szkolenia;
  • odpowiednie warunki lokalowe do prowadzenia działalności szkoleniowej;
  • wyposażenie dydaktyczne niezbędne do właściwej realizacji programów szkolenia;
  • właściwy przebieg szkolenia oraz prowadzenie dokumentacji w postaci programów szkolenia, dzienników zajęć, protokołów przebiegu egzaminów i rejestru wydanych zaświadczeń (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 3 lutego 2006 r.– Dz. U. 2006 nr 31, poz. 216).
 
Środki na finansowanie szkoleń


Środki na finansowanie szkoleń

  • koszty szkoleń obowiązkowych pracowników z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy ponosi pracodawca,
  • mały przedsiębiorca może skorzystać z dotacji na finansowanie części kosztów szkolenia na mocy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania dotacji przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości,